Het belang van slapen

Iedereen weet dat een goede nachtrust belangrijk is. Toch blijft het vaak onbesproken als het gaat om gezondheid, afvallen en sporten. Misschien lag het aan mij, maar ik kwam er gisteren pas voor het eerst achter. Dankzij Ik2 van Margriet Sitskoorn. Ik zal later het hele boek nog bespreken, maar voor nu even het ‘slaapverhaal’ naar voren halen. Simpel gezegd komt het erop neer dat slapen belangrijk is voor de ontwikkeling van je prefrontale hersenschors, en daarmee invloed heeft op zaken als doorzettingsvermogen, zelfcontrole, energie, sociale intelligentie, humeur, nieuwsgierigheid, tolerantie en zo kan ik nog wel even doorgaan. Heul belangrijk dus!

Eerst op onderzoek

Voor ik een nieuw slaappatroon ga aannemen, wil ik op onderzoek uit. Volgens wetenschappelijk onderzoek heb ik tussen de 7 en 9 uur nodig, maar iedereen heeft net iets andere behoeftes. Om erachter te komen bij welk ritme ik mezelf het prettigst voel, ga ik een slaapdagboek bijhouden. Ik ga per dag het aantal uren slaap variƫren, en meten wat het effect is op mijn stemming de dag erop. Natuurlijk ga ik daar een mooi grafiekje van bijhouden, met rapportcijfers van 1 tot 10. Ik wil de volgende zaken per dag meten:

  • Humeur
  • Fitheid
  • Stress
  • Lekker geslapen

Ik begin gelijk vanavond met 4 nachten achter elkaar 9 uur slaap, dan 4 dagen 8,5 uur slaap, dan 4 dagen 8 uur slaap, dan 7,5 uur en uiteindelijk 4 dagen 7 uur slaap. Ik ben benieuwd!

Hoe kun je goed slapen?

Sitskoorn geeft de volgende adviezen met betrekking tot een goede nachtrust:

  • Maak een vast slaapschema en hou je daaraan
  • Zorg voor een ontspannen slaapritueel door bijvoorbeeld te mediteren voor je gaat slapen
  • Zorg voor een rustige slaapkamer die donker en koel is
  • Drink geen koffie en alcohol voor het slapengaan, en eet ook geen zware kost
  • Vermijd TV, computerscherm en mobiele telefoonscherm voor het slapengaan

En wat als ik niet kan slapen?

  • Sta op en loop wat rond, dit zorgt ervoor dat je temperatuur daalt en voorkomt piekeren
  • Mocht je stress ervaren, zet jezelf dan tot mindfulness oefeningen
  • Maak je geen zorgen, niet kunnen slapen is geen ramp
  • Haal de gemiste slaap niet in maar hou vast aan je schema